Tuesday 22 January 2013

Selsema

Hachooom! Oh, hingus. Sudah tiga hari cairan pekat dan likat kehijauan pucuk pisang itu mendiami hidung kembang gigi tersorong-sorong aku. Hingus ini betul-betul mencalarkan imej aku sebagai perempuan Melayu terakhir yang aku pertahankan sejak zaman Paleolitik dulu. Setiap kali ke kedai, tangan kiri aku akan memegang helaian tisu tandas yang dibeli di Pasaraya Tesco dua hari lepas. Kalian tahukan apakah perasaan seorang anak perempuan Melayu terakhir yang bersopan-santun memacu langkah tetapi memegang sehelai tisu bagi mengelap hingus? Sungguh, aku tersangat malu! Dunia aku rasakan gelap walaupun cahaya matahari terang benderang memancarkan sinarannnya menerangi bumi. Wahai hingus, nyah kau dari hidung kembangku! Kembalilah ke tempat asalmu!

No comments:

Post a Comment